• ceturta.JPG
  • otra.JPG
  • piekta.jpg
  • pirma.JPG
  • tresa.JPG

Veselīgs uzturs

            Cilvēka organisms neuzkrāj ūdeni, tāpēc tas regulāri jādzer. Ūdens organismā regulē ķermeņa temperatūru, uzlabo asins cirkulāciju, uztur ādas elastību, optimizē ķermeņa svaru, aizsargā muguras smadzenes, palīdz atbrīvoties no liekām vielām un aizsargā locītavas. Lai veicinātu ūdens dzeršanas paradumu, ieteicams padzerties ik pēc 30 minūtēm, visur līdzi ņemot pudeli ar ūdeni. Lai palielinātu izdzertā ūdens daudzumu var ūdenim pievienot citrona vai gurķa šķēlīti, vai piparmētru lapas. Atgādinām, ka sievietēm dienā jāizder 2l ūdens un vīriešiem 2,5l. Pēc SIA ”Jelgavas ūdens” jaunākajiem mērījumiem šī gada jūnijā var secināt, ka dzeramais ūdens atbilst normai, nav konstatētas neatbilstības. Ilustrācijai piedāvājam Slimību profilakses un kontroles centra (turpmāk – SPKC) infografiku.

            Cukurs ir ogļhidrāts, kas cilvēkam dod enerģiju, bet tas nesatur minerālvielas, vitamīnus, bioloģiski aktīvas vielas. Līdz ar to ir jākontrolē cukura daudzuma uzņemšana organismā, ar pārtikas produktiem uzņemtā cukura daudzumam nevajadzētu pārsniegt 10% no kopējās enerģijas, jeb līdz 10 tējkarotēm sievietēm un līdz 12 tējkarotēm vīriešiem. Uzturā lietojot pārāk daudz cukura var novērot negatīvu ietekmi uz organismu: ķermeņa svara pieaugums, palielinās sirds un asinsvadu un vielmaiņas slimību risks, pieaug kariesa risks, var attīstīties ādas problēmas. Vizuālai demonstrācijai seko SPKC infografika.

            Tauki ir nozīmīga uztura sastāvdaļa, jo nepieciešami smadzeņu darbībai, enerģijas piegādei, hormonu sintēzei, nodrošina taukos šķīstošo vitamīnu A,D,E,K uzsūkšanos organismā, piedalās termoregulācijā, iesaistīti brūču dzīšanas procesā. Ir labie tauki un potenciāli kaitīgie jeb sliktie tauki. Labie tauki palielina “labā holesterīna” koncentrāciju asinīs, samazina “sliktā holesterīna” koncentrāciju asinīs, samazina sirds un asinsvadu slimību risku. Sliktie tauki tieši pretēji labajiem, palielina sirds un asinsvadu slimību risku. Lai samazinātu sirds un asinsvadu slimību risku ieteicams ikdienā uzturā lietot augu eļļu, vismaz 2 reizes nedēļā treknas zivis, ierobežot rūpnieciski ražotu pārtikas produktu lietošanu uzturā. Aicinām ielūkoties SPKC infografikā.

            Sāls satur nātriju, kas ir cilvēka organismam nepieciešama minerālviela, kas uztur pastāvīgu osmotisko spiedienu un normalizē ūdens maiņu organismā. Tomēr sāls ir jāuzņem ar mēru! Pieaugušajiem dienas laikā nevajadzētu uzņemt vairāk kā 5g jeb vienu tējkaroti sāls. Ja tiek pārmērīgi lietots sāls uzturā, palielinās iespēja attīstīties sirds un asinsvadu slimībai un insultam, papildus tam sāls noslogo nieres un veicina tūskas rašanos. Sāls patēriņu var samazināt iegādājoties produktus, kas satur mazāk kā 0,25g sāls 100 gramos produkta, vairāk lietojot svaigus un neapstrādātus produktus, ēdienam pievienojot garšaugus un zaļumus. Plašākam ieskatam piedāvājam SPKC infografiku.

 

            Tā vietā, lai izvēlētos saldinātos gāzētos dzērienus, jāizvēlas ūdeni vai nesaldinātu tēju, jo tikai ūdens var veldzēt slāpes. Viens saldinātais gāzētais dzēriens 0,3l tilpumā satur pat līdz 21 tējkarotei cukura, kas pārsniedz dienas normu (sievietēm līdz 10 tējkarotēm, bet vīriešiem līdz 12). Kādu kaitējumu organismam nodara regulāra saldināto dzērienu lietošana? Veidojas zobu kariess, palielinās aptaukošanās risks, pieaug risks saslimt ar cukura diabētu, pieaug risks saslimt ar hroniskām sirds slimībām, ietekmē kaulu veselību. Ieskatam SPKC publicētā infografika.

 

 

            Jelgavniek, lai būtu veselīgs un lietotu veselīgu uzturu, pirmkārt, ieskaties savā piemājas dārzā, jo tas ir vitamīnu un minerālvielu pilns! Dārzeņi, augļi un ogas lieliski stiprina imunitāti, saglabā veselīgu ķermeņa svaru, samazina risku saslimt ar vēzi un sirds un asinsvadu slimībām. Dienā būtu nepieciešams apēst 3-4 porcijas (saujas lielumā) dārzeņu un 2-4 porcijas augļu, kopā sastādot vismaz 500g produktu.