• ceturta.JPG
  • otra.JPG
  • piekta.jpg
  • pirma.JPG
  • tresa.JPG

Fiziskā aktivitāte

 

Lai nodrošinātu ikdienā nepieciešamo fizisko aktivitāti, lielāku uzsvaru vēlams likt uz ikdienas aktivitātēm: cik vien bieži iespējams, jāizmanto kāpšana pa kāpnēm (darbavietā labāk līdz kolēģim aiziet, nekā zvanīt pa tālruni), staigāšana (neliela pastaiga pusdienlaikā), pārvietošanās bez auto (piemēram, dodoties uz darbu un atpakaļ), kā arī mājas saimnieciskie darbi. Lieliski fizisko sagatavotību veicinās tādas aerobās aktivitātes kā dejošana, nūjošana, riteņbraukšana un skriešana, ko vēlams realizēt 3 reizes nedēļā pa 50 minūtēm. Aerobās fiziskās aktivitātes var realizēt izmantojot veselības veicināšanai labvēlīgo Jelgavas pilsētas infrastruktūru – Pasta salu, kādu no Jelgavas parkiem, pilsētas veloceliņiem, āra trenažieru laukumus. Savukārt 2 reizes nedēļā būtu nepieciešams veikt spēka un lokanības vingrinājumus. Vizuālai demonstrācijai tiek piedāvāta fizisko aktivitāšu piramīda, ko ir publicējis Slimību profilakses un kontroles centrs (turpmāk – SPKC).

Lai veselā miesā būtu vesels gars, nepieciešams atrast patīkamas fiziskās nodarbes visa gada garumā. Aktivitātes stiprina sirdi, mazina risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, kā arī stiprina atmiņu un uzlabo koncentrēšanās spējas, izkliedē stresu, saglabā ķermeņa un ādas vitalitāti. Ziemā jelgavnieki var nodarboties ar distanču slēpošanu Pasta salā vai doties mierīgā pastaigā pa Lielupes promenādi. Pavasarī lielisks fizisko aktivitāšu piemērs ir riteņbraukšana pa Jelgavas veloceliņiem, savukārt vasarā jelgavanieki var nodoties dažādu fizisko aktivitāšu baudīšanai – peldēšanas priekam pludmalēs pie Lielupes promenādes un Pasta salā, kā arī dejošanai dažādās ballēs, kas notiek Pasta salā. Rudenī jelgavnieki var būt fiziski aktīvi sēņojot un novācot ražu Zemgales laukos. Vizuālai demonstrācijai tiek piedāvāta inforgrafika, ko ir publicējis SPKC.

 

Tā kā cilvēks lielu daļu savas ikdienas pavada darbā, būtu nozīmīgi neaizmirst par fizisko aktivitāti arī šeit, it īpaši par to jāpadomā sēdoša darba veicējiem. Ja 30 minūtes ir pavadītas sēžot, - nepieciešams izkustēties, piemēram, aizejot pēc ūdens glāzes, pēc dokumentu kopijām, aizejot pie kolēģiem, u.t.t. Tāpat arī lietderīgi izmantot pusdienlaiku dodoties ar kājām uz tuvējo kafejnīcu, vai pusdienlaiku atvēlot laiku nelielai pastaigai. Piedāvājam ielūkoties SPKC inforgrafikā “Aktīvāka diena darba vietā”.

Lietderīgo var apvienot ar patīkamo, piemēram, satikšanos ar draugiem pārvērst par kopīgu sporta pasākumu, slēpojot vai nūjojot. Kopā ar ģimeni var doties pārgājienā, kas neprasa daudz līdzekļu un visiem radīs prieku. Piemēram, lai iztērētu no šokolādes tāfelītes uzņemtās 490 kcal, nepieciešams aptuveni 1 stundu slēpot vai nūjot. Jāpiemin, ka Jelgavas pilsētas infrastruktūra ir labvēlīga fizisko aktivitāšu realizēšanai – Pasta sala, parki, stadioni, veloceliņi, āra trenažieri u.c. Plašāk par brīvā laika pavadīšanas iespējām var lasīt SPKC infografikā.

Latvijā tikai aptuveni 1/3 iedzīvotāju brīvo laiku pavada fiziski aktīvi, kas norāda uz nepieciešamību attīstīt veselīgus fizisko aktivitāšu paradumus katrā ģimenē. Tas ir sen zināms fakts: lai nostiprinātu kādu jaunu veselīgu paradumu, nepieciešama 21 diena. Kāpēc nesākt jau šodien? Lai labi justos pietiek ar 30 minūšu fiziskajām aktivitātēm 5 reizes nedēļā. Labu pašsajūtu var panākt arī noejot 10000 soļu dienā, kas atbilst 7km attālumam. Par maz kustamies! Ko darīt?